Дослідження спростували думку, що використання скрапленого газу замість бензину — вимушений захід. Газ, як моторне паливо, не тільки не поступається бензину, а й перевершує його за своїми властивостями.
Двигун внутрішнього згоряння автомобіля на скрапленого газі працює за класичним чотиритактним циклом на суміші повітря та розпорошеного палива. Для займання суміші потрібна певна концентрація палива. Газ горить за менших концентраціях, ніж бензин, тобто, при більш «бідних» сумішах.
У разі підвищення концентрації газу та збагачення суміші можна досягти збільшення потужності двигуна. Обідняя суміш, навпаки, можна зменшити потужність. Виникає можливість зміною складу суміші регулювати потужність двигуна: газ як паливо значно «слухняніше» бензину.
Чим сильніше можна стиснути паливо без виникнення детонації (від лат. detonare (прогриміти) — поширення полум’я в речовині зі швидкістю, що перевищує швидкість звуку в даній речовині) тим більше потужність двигуна. Антидетонаційну властивість палива визначають октановим числом. Чим воно вище, тим краще паливо. Середня октанова кількість скрапленого газу — близько 100, що недосяжно для будь-яких марок бензину.
Експлуатація показала, що автомобілі на газі витриваліші — у півтора-два рази довше працюють без ремонту. При згорянні газу утворюється менше твердих частинок і золи, що викликають підвищене зношування циліндрів і поршнів двигуна. Крім того, масляна плівка довше тримається на металевих поверхнях — її не змиває рідке паливо, і, нарешті, газ практично не викликає корозії металу.
Пропан-бутан
Пропан-бутан отримують з нафти та сконденсованих нафтових попутних газів. Щоб ця суміш залишалася рідкою, її зберігають і перевозять під тиском 1,6 МПа (16 атмосфер).
Щільність | 0.525 |
Масова частка компонентів,, в %: | |
Сума метану· | 0.77 |
Сума етану та етилену· | 2.66 |
Сума пропану та пропілену· | 46.87 |
Сума бутанів та бутадієнів· | 49.70 |
Сума пентанів | 0 |
Об’ємна частка рідкого залишку при 20 °C, в % | 0 |
Тиск насиченої пари залишковий при температурі + 45°С, в мПа | 1.5 |
Масова частка меркаптанової сірки, % (в т. ч. сірководню) | відсутня |
Зміст води та лугу | відсутня |
Випробування на мідній пластині | витримує |
Останнім часом використання скрапленого газу стало популярнішим, що пояснюється в основному дешевизною газу в порівнянні з бензином. Однак у скрапленого газу як автомобільного палива є й інші переваги:
1. Дуже важливо те, що це екологічно чистіше паливо, у вихлопі під час роботи на газу міститься менше шкідливих речовин, у тому числі СО (майже вдвічі менше).
2. Газ має вище октанове число (біля 100 і навіть вище, залежно від складу). Відповідно, практично неможливі детонаційні пошкодження двигуна.
3. Зменшується зношування циліндро-поршневої групи. По-перше, при пуску холодного двигуна не утворюється плівки з бензину, що змиває мастило. По-друге, газ згорає повільніше і тиск у циліндрах наростає не так швидко — в результаті ударні навантаження на деталі двигуна менші.
4. Завдяки кращому сумішоутворенню газу з повітрям (з бензином) і тому, що газова суміш рівномірніше розподіляється по циліндру — покращується ХХ двигуна, двигун працює м’якше і тихіше. Крім того, після пуску холодного двигуна на газі можна їхати практично відразу, не потрібно тривалого прогріву як на бензині.
5. Газ не розріджує моторне масло, тому масло можна міняти рідше, ніж при експлуатації на бензині.
Майже не утворюється нагару.
Газ у порівнянні з бензином значно чистіший, тому в карбюратор не потрапляє бруд.
Газобалонна апаратура для зрідженого пропан-бутану трохи простіше ніж при використанні метану. Процес заправки машин на газозаправних станціях нескладний і дуже подібний до заправки бензином.
Порівняно з бензином, газ має один недолік: менша теплота згорання. Тому при роботі на газі потужність двигуна менша приблизно на 5%.
Ще один недолік — місце в багажнику займає, хоча сучасні балони тероїдальної форми розміщуються у відсіку для запасного колеса.
І останнє – на газі не можна заводитись в холодну (мінус 10 і нижче). В принципі двигун заведеться, але це знижує термін служби діафрагми редуктора. Тому краще пускати на бензині, але вже за температури двигуна близько 40 можна перемикатися на газ.